Material

Fördelen är också att emulsionen kan appliceras inte bara på papper utan även på duk, keramik, frostat glas, trä, kort och gott de flesta material.

Om emulsionen inte fäster på materialet kan det vara för slätt. Då behöver man antingen rugga upp ytan med t. ex sandpapper eller lägga på s.k subbing solution (finns också hos Silverprint).

Det man också bör tänka på är att inte lägga på emulsionen på ett alltför mörkt objekt, vitt existerar inte i världen av fotoemusioner och de ljusare tonerna måste därmed hämtas från basmaterialet.

Det bästa, för att lära sig tekniken, är nog ändå att börja med papper eller konstnärsduk. Papperet bör vara högkvalitativt akvarellpapper som inte är alltför tunnt. Anledningen till detta är att man inte vill att papperet ska falla sönder, akvarellpapper tål väta bättre och ju tjockare det är dessto stabilare är det också.

Duken bör också vara tjock eller uppspänd på spännram. Tänk på att olja eller lacka spämmramen så den inte drar åt sig för mycket kemi. Skärpan i bilden (nu förutsätter jag att orginalnegativet redan är skarpt) kommer delvis att påverkas av basens kvaliteér, ju slätare yta dessto skarpare bild. Å andra sidan kan en skrovlig yta ge väldigt vackra effekter, allt beror på vad man är ute efter i bilden.

Man bör behandla varje bild individuellt och fundera ut vilket uttryck som lämpar sig bäst, stramt, vilt, lugnt stämningsfullt, eteriskt, rörigt? Fotoskulptur
Det går att använda en uppsjö av olika material, här visas en bröllopsbild på trä (björk).
© Jenny Persson

Introduktion | Applicering 1 | >>2 | Exponering | Framkallning | Material | Tips & Trix | Bilder